REUNIÓ
Per Indicació del Consellers de Districte Sr. Joan
Manel del Llano, em plau convocar-vos, com a Membres de la Comissió de
Seguiment de Sant Gervasi - La Bonanova, a l'Sessió informativa del projecte
del carrer Balmes, al tram compris entre Pl . Molina i Pl. Joaquim Folguera.
Mitjançant aquesta convocatòria, el tècnic del barri
del Districte de Sarrià Sant Gervasi, Gabriel Barbeta Buscató, convocava per a
la reunió de la sessió informativa que es celebrava al l'espai de Vil·la
Urània.
Aquesta petició es remuntava a octubre de 2013 -han
passat més de quatre anys - i era recollida des del Districte de Sarrià - Sant
Gervasi. Els motius en què es fonamentava la petició eren
anàlegs als que avui ens preocupen als veïns:
Cruïlla del carrer Balmes amb la Ronda del General Mitre, Barcelona |
- Estat actual del carrer Balmes, entre Plaça Molina i
la Plaça Joaquim Folguera ..
- El punt de confluència del carrer Balmes amb la Ronda
General Mitre. És un dels punts del barri, amb gran contaminació atmosfèrica, i
fins i tot, un dels més importants de la ciutat de Barcelona.
ANTECEDENTES
¿De qué tipo de solución o soluciones se hablaba?
"Aquest
projecte té unes característiques singulars i requeriran un abordatge diferent
a la resta dels trams del carrer de Balmes, que ja han estat remodelats. Per
aquest motiu, ja s'està definint el procés participatiu amb veïns i veïnes de
l'entorn del carrer de Balmes en el tram entre la plaça de Molina i la plaça de
Joaquim Folguera."
"El
tram superior de la reforma del carrer Balmes (entre plaça Molina i plaça
Folguera) serà l'últim tram de la remodelació d'aquest gran eix viari de
Barcelona i seguint els acords del consell de barri celebrat el mes d'octubre
del 2013 es realitzarà tenint en compte les propostes sorgides d'un procés
participatiu amb els veïns i comerciants d'aquest tram i entorn immediat."
S'està
definint el procés participatiu ciutadà amb els veïns de la zona i del
districte de Sarrià-Sant Gervasi que hi vulguin participar. Es preveu que a
mitjans de l'any 2014 s'iniciarà la redacció del projecte de remodelació entre
la plaça Molina i la plaça Joaquim Folguera, amb unes característiques diferents
als dos trams que ja han estat objecte de remodelació del mateix carrer Balmes
i que estarà finalitzat abans que finalitzi l'actual mandat, tenint en compte
les característiques diferents a la resta dels trams ja realitzats o en procés
d'execució del carrer Balmes, es procedirà a un abordatge singular que comporta
la realització d'un procés participatiu de veïns, veïnes i comerciants del tram
Objecte d'actuació i de l'entorn immediat amb l'objectiu de determinar els
elements configuradors de les voreres de la remodelació del carrer Balmes, en
el tram Plaça de Joaquim Folguera a la Plaça Molina.
Metodologia
Es
creava un grup motor format pel vicepresident del consell del barri de Sant
Gervasi-Galvany, membres de la comissió de seguiment del Consell del barri,
grups polítics i tècnics del Ajuntament de Barcelona.
Alhora
es creaven grups de treball específiques amb comerciants i associacions de
veïns.
Anunciava
que es farien sessions informatives obertes als veïns del carrer Balmes i
entorn immediat
Es
preveia els següents terminis:
2013:
primera reunió del grup motor del procés participatiu.
Gener
2014: sessions obertes a grups de treball específics.
Febrer
(finals) 2014: recollida d'aportacions i finalització del procés.
Març-abril
2014: devolució de l'procés partipativo en el pròxim consell
EN
L'ACTUALITAT (gener de 2017)
En
l'actualitat l'Ajuntament de Barcelona ja té calendari per a la reforma de la
part alta del carrer Balmes. El consistori preveu iniciar les obres de
reurbanització entre les places Molina i Joaquim Folguera, al districte de
Sarrià-Sant Gervasi, en Maig - juny, del 2018.
Les
obres es licitaran al novembre d'aquest any i "ara mateix es licita la
redacció del projecte executiu, que es preveu tenir contractat al maig", assenyalen fonts municipals
- Així,
l'avantprojecte recull que dels sis carrils actuals entre el carrer Guillem
Tell i General Mitre passaran a un carril bus en sentit mar i tres carril per
a vehicles en ssentit muntanya. L'ample de voreres per a aquest tram és
"variable", entre els 4,20 i 4,40 metres aproximadament.
- Entre
General Mitre i el carrer Bertan es preveu un carril circulatori per al gir a
General Mitre en sentit mar, un carril bus sentit mar i dos carrils per a
vehicles sentit muntanya.
- En el
tram entre el carrer Bertran i la plaça Joaquim Folguera es planteja un carril
bus sentit mar, un carril circulatori en sentit mar, dos carrils per a vehicles
en sentit muntanya i un carril de serveis.
Imatge del tram que se
reurbanitzarà al calle Balmes (Ayuntament de Barcelona)
- L'actuació, que està prevista que duri un any, també comportarà la renovació del mobiliari urbà i el canvi d'enllumenat a sistema Led, així com la plantació d'arbres.
- L'import previst de la reforma ascendeix a 6,3 milions d'euros.
"CANVIS A LA CIRCULACIÓ". (LA VANGUARDIA)
- Barcelona es planteja eliminar dos carrils per al trànsit a la part alta del carrer Balmes.
· · - L'Ajuntament preveu ampliar les voreres en el tram que es reformarà entre les places Molina i Joaquim Folguera.
JE JESÚS SANCHO 2017.01.25 00:03 | Actualitzat a 2017.01.25 14:25
-A poc a poc es van coneixent els detalls de la reforma d'un nou tram de l'emblemàtic carrer Balmes, una de les artèries principals de la ciutat. Un dels punts més destacats de la futura reurbanització entre les places Molina i Joaquim Folguera, al districte de Sarrià-Sant Gervasi, serà l'ampliació de les voreres, s'augmentaran uns 2,20 metres fins a superar els quatre metres d'ample, la qual que suposarà l'eliminació de dos carrils per al trànsit en alguns trams, tal com es recull en l'avantprojecte.
-El pressupost previst per a la reurbanització d'aquesta zona és de 6.372.755,99 euros (IVA inclòs) i s'intervindrà en una superfície de 21.888 metres quadrats. L'empresa municipal Barcelona Infraestructures Municipals (BIMSA) ha tret recentment a licitació la redacció del projecte executiu de la reurbanització del carrer Balmes entre les places Molina i la de Joaquim Folguera.
- A l'espera de definir el calendari de l'obra, que es preveu que duri un any, l'ample de la calçada destinada al trànsit rodat en aquesta zona serà 11,20 metres, però la distribució i el tipus de carril variaran segons el tram. Així, l'avantprojecte contempla dels sis carrils actuals entre el carrer Guillem Tell i General Mitre passaran a un carril bus en sentit mar i tres carrils per a vehicles en sentit muntanya.
JE JESÚS SANCHO 2017.01.25 00:03 | Actualitzat a 2017.01.25 14:25
-A poc a poc es van coneixent els detalls de la reforma d'un nou tram de l'emblemàtic carrer Balmes, una de les artèries principals de la ciutat. Un dels punts més destacats de la futura reurbanització entre les places Molina i Joaquim Folguera, al districte de Sarrià-Sant Gervasi, serà l'ampliació de les voreres, s'augmentaran uns 2,20 metres fins a superar els quatre metres d'ample, la qual que suposarà l'eliminació de dos carrils per al trànsit en alguns trams, tal com es recull en l'avantprojecte.
-El pressupost previst per a la reurbanització d'aquesta zona és de 6.372.755,99 euros (IVA inclòs) i s'intervindrà en una superfície de 21.888 metres quadrats. L'empresa municipal Barcelona Infraestructures Municipals (BIMSA) ha tret recentment a licitació la redacció del projecte executiu de la reurbanització del carrer Balmes entre les places Molina i la de Joaquim Folguera.
- A l'espera de definir el calendari de l'obra, que es preveu que duri un any, l'ample de la calçada destinada al trànsit rodat en aquesta zona serà 11,20 metres, però la distribució i el tipus de carril variaran segons el tram. Així, l'avantprojecte contempla dels sis carrils actuals entre el carrer Guillem Tell i General Mitre passaran a un carril bus en sentit mar i tres carrils per a vehicles en sentit muntanya.
L'avantprojecte de la reurbanització del carrer Balmes contempla l'ampliació de vorera i reducció de carrils per al trànsit (Ajuntament Barcelona)
- L'ample de voreres per a aquest tram és "variable", entre els 4,20 i 4,40 metres l'ample de voreres per a AQUEST tram és "variable", entre a els 4,20 i 4,40 metres aproximadament.
- Entre General Mitre i el carrer Bertran és preveu un carril circulatori per a regir a General Mitre en sentit mar, un carril bus sentit mar i 2 carrils per a vehicles sentit muntanya. En el tram entre el carrer Bertran i la plaça Joaquim Folguera és planteja un carril bus sentit mar, un carril circulatori a sentit mar, dues Carrils per a vehicles a sentit muntanya i un carril de serveis.
Aixi mateix, en arribar al pas de vianants nord de la plaça quedaria un carril de serveis, un carril bus sentit mar, un carril circulatori a sentit mar, dues Carrils per a vehicles a sentit muntanya i un carril de serveis. L'amplària de les voreres per a AQUEST tram variaria entre a els 4,60 i a els cinc metres aproximadament.
- El presupost per a obris del tram entre els places Molina i Joaquim Folguera és de 6,3 millones.
- L'actuació también comportarà la renovació del mobiliari urbà i el cambio d'Enllumenat a sistema Led, aixi com la plantació d'arbres.
- Per abordar aquesat reforma también s'a elaborat estudi de mobilitat que conclou que per a "Millorar la fluidesa del trànsit" és permetí el gir a l'esquerra cap a General Mitre des del carril esquerre de pujada. També és Recomana desplaçar la parada situada al número 388 (V15) del carrer Balmes Al costat muntanya de la Intersecció de General Mitre.
- Una altra mesura és el trasllat de les parades de bus escolar existents entre General Mitre i carrer Bertan al carril de serveis per sobre de la plaça Joaquim Folguera, aixi com incloure un país de Vianants i semaforitzar la Intersecció Balmes-Bertran.
- Una altra mesura a tenir en compte quant és desplaçar la zona de càrrega i descàrrega situada a l'carril de serveis Llobregat al tram entre General Mitre i la plaça Joaquim Folguera..
Imatge del tram que se reurbanitzarà al calle Balmes (Ayuntament de Barcelona)
Segons l'estudi de mobilitat, el tram estudiat presenta entre 27.000 i 35.000 vehicles al dia. L'hora punta se situa al voltant de les 18: 00-19: 00 hores i es detecten "únicament dos punts o creus per sobre del 90% de saturació en hora punta". Un d'ells és la cruïlla entre Balmes-Via Augusta i el carrer Sant Elies, on en sentit baixada a Balmes s'arriba a una saturació del 98%. L'altre punt amb "uns nivells de saturació importants" és l'encreuament Balmes amb General Mitre en els dos sentits de la marxa amb nivells entre el 91% i el 97%, segons el tram.
Pel que fa a tipus de vehicles, els turismes representen entre el 65% i el 73% mentre que les motocicletes entre el 21% i el 27%.
El pressupost de la licitació dels serveis relatius a la redacció del projecte executiu, estudi de seguretat i salut i documents de sostenibilitat i medi ambient per a la reurbanització del carrer Balmes entre les places Molina i la Joaquim Folguera ascendeix a 122.052, 62 euros ( IVA inclòs) per una durada de quatre mesos i 15 dies amb un valor estimat del contracte de 183.718,14 euros sense IVA.
La reurbanització d'aquest tram concret és una petició dels veïns que ja s'ha anat treballant en reunions participatives convocades pel Districte de Sarrià-Sant Gervasi. De forma general, la reforma d'aquesta emblemàtica via s'ha anat desenvolupant en diferents fases i mandats amb els governs del socialista Jordi Hereu i el convergent Xavier Trias.
L'actuació també comportarà la renovació del mobiliari urbà i el canvi d'enllumenat a sistema Led, així com la plantació d'arbres
L'avantprojecte de la reurbanització del carrer Balmes contempla l'ampliació de vorera i reducció de carrils per al trànsit (Ajuntament Barcelona)
Pel que fa a tipus de vehicles, els turismes representen entre el 65% i el 73% mentre que les motocicletes entre el 21% i el 27%.
El pressupost de la licitació dels serveis relatius a la redacció del projecte executiu, estudi de seguretat i salut i documents de sostenibilitat i medi ambient per a la reurbanització del carrer Balmes entre les places Molina i la Joaquim Folguera ascendeix a 122.052, 62 euros ( IVA inclòs) per una durada de quatre mesos i 15 dies amb un valor estimat del contracte de 183.718,14 euros sense IVA.
La reurbanització d'aquest tram concret és una petició dels veïns que ja s'ha anat treballant en reunions participatives convocades pel Districte de Sarrià-Sant Gervasi. De forma general, la reforma d'aquesta emblemàtica via s'ha anat desenvolupant en diferents fases i mandats amb els governs del socialista Jordi Hereu i el convergent Xavier Trias.
L'actuació també comportarà la renovació del mobiliari urbà i el canvi d'enllumenat a sistema Led, així com la plantació d'arbres
L'avantprojecte de la reurbanització del carrer Balmes contempla l'ampliació de vorera i reducció de carrils per al trànsit (Ajuntament Barcelona)
Política de barri
Carme Rocamora (@CarmeCRS)
"Els veïns i veïnes estan molt preocupats per la situació actual del carrer Balmes entre la Plaça Molina i la Plaça Joaquim Folguera. A més a més, el punt amb confluència amb la Ronda General Mitre és un altre dels indrets amb més contaminació atmosfèrica del barri, i fins i tot, de Barcelona. És una de les obres més urgents al barri ara mateix i el districte s’ha compromès a començar-les durant aquest mandat"
"Els veïns i veïnes estan molt preocupats per la situació actual del carrer Balmes entre la Plaça Molina i la Plaça Joaquim Folguera. A més a més, el punt amb confluència amb la Ronda General Mitre és un altre dels indrets amb més contaminació atmosfèrica del barri, i fins i tot, de Barcelona. És una de les obres més urgents al barri ara mateix i el districte s’ha compromès a començar-les durant aquest mandat"
Per quin tipus de solució aposten?