COM ES EL BARRI?




LA ROTONDA



    La historia del barri de Sant Gervasi de Cassoles  (ver video) 




        Història del barri de Sant Gervasi - La Bonanova
         

        L'antic municipi de Sant Gervasi de Cassolas, annexionat a Barcelona el 1897, s'estenia per una bona part de l'antic districte III de Barcelona, ​​al nord-oest de la ciutat, entre els municipis, abans també independents, de Sarrià, Les Corts de Sarrià, Gràcia i Horta.







Plànol de Sant Gervasi



   
        L'antic Terme de Sant Gervasi de Cassoles estava Situat als vessants del Tibidabo, entre la serra i el pla. La seva  geografia accidentada per rieres, torrents i turons explica que és mantingues amb  escassa població durante molts anys i que no tingues un Nucli potent. El nom vaig provar de una petita església rural sota l'advocació de Sant Gervasi. Pel que fa a l'topònim Cassoles, s'a interpretat com contracció de "cases sols". A l'segle X formava part del terme de Sarrià, Fins que en 1714 va ser Declarat municipi autònom. El su primer ajuntament és vaig constituir el 1727. El 1897 va ser annexionat a Barcelona.

 A mitjans del sigloXIX,  Sant Gervasi va ser descobert per la burgesia barcelonina i van Començar els primeres urbanitzacions. Propietaris com Mandri o Ganduxer van posar a els seus noms a uns quants dels Carrers que obrien. En poc més d'cinquanta anys va deixar de ser un petit poble camperol i és va convertir en una zona residencial amb antigues cases pairals, Vil·les d'estiueig, cases de menestrals, convents i colegis religiosos, artesans i petits rendistes.


Aquest caràcter és manté encara en bona mesura a la part alta del barri, coneguda com la Bonanova, si bé moltes torres han estat substituïdes per blocs de pisos d'alt standing. Uns quants dels edificis restaurats destacats del barri són el de la Rotonda, el del Frare Blanc i el de Bellesguard, Aquest darrer obra de Gaudí. Altres elements urbans remarcables són el cementiri de Sant Gervasi, a els jardins de la Tamarita, dissenyats per Rubió i Tudurí a l'any 1918 en una finca privada i inaugurats com a parc público al 1994, o l'antiga fàbrica Casacuberta, obra de Josep Domènech i Estapà , rehabilitada i recentment complementada amb un nou edifici com a Museu de la Ciència.






Plaça Joaquim Folguera




        El nom de Sant Gervasi correspon a l'advocació d'una primitiva capella rural o església, nomenada ja en 987 (en realitat l'advocació era als sants Gervasi i Protasi, bessons màrtirs).    
      
        L'origen de Cassoles és més incert i podrà: D'un derivat de "cases aïllades" sumat a "soles" (el fogatge -impost directe creat per Pedro IV d'Aragó- de 1359 ens parla de només set cases). Així, es tractaria d'una contracció cases aïllades + soles: Cassoles. De la possible existència d'unes bòbiles que feien cassoles. 

       De casules (cases petites, que van ser nomenades com Cassoles pel rector Gaietà Llaró, en contestar el 1789 al qüestionari que va fer Francisco de Zamora). El 1789 la majoria de les cases eren masies aïllades envoltades de boscos, camps i vinyes; els cultius eren principalment de secà i hi havia sis parelles de bous per llaurar la terra; les explotacions principals eren de blat, ordi i mill. La capella dels Sants Gervasi i Protasi ha mantingut el seu emplaçament original (on hi ha l'església de la Bonanova), i fins al segle XVIII l'advocació principal, ja que es va afegir un altar amb una imatge de la Mare de Deu dels Afortunats o de la Bonanova, que va desplaçar el culte als sants mellizos. Al voltant de l'església i del camí que desembocava en la mateixa (actual carrer de Sant Gervasi de Cassoles) es va formar el primitiu nucli del poble.

      Actualment l'antic nucli de Sant Gervasi de Cassoles es troba dividit en dos barris del districte de Sarrià-Sant Gervasi anomenats: Sant Gervasi-la Bonanova i Sant Gervasi-Galvany. La part més antiga i central de Sant Gervasi de Cassoles es troba al barri de Sant Gervasi - la Bonanova, al sector de Sant Gervasi d'aquest barri, ia Sant Gervasi-Galvany es troba la part més baixa de l'antic municipi




Qué es l´´ Associació de veïns de Santa Gervasi?

"Nosaltres sempre hi hem estat, hi son i hi serem"








GENT DE SARRIÀ-SANT GERVASI

Lluís Arboix: «Sant Gervasi ha de recuperar la vida social (2012)

Del poble de Sant Gervasi de Cassoles que va absorbir la gran Barcelona gairebé no en queda res. Les cases antigues han deixat pas a una gran densitat de vivendes, a canvi s'han recuperat parcs i equipaments i ara es vol rescatar la consciència veïnal. En aquesta tasca està implicat Lluís Arboix (Barcelona, 1941), president de l'Associació de Veïns de l'antic Sant Gervasi de Cassoles, que es va mudar a aquest barri als 25 anys i acabat de casar.

-¿Quin va ser el motiu que el va portar a involucrar-se en les reivindicacions veïnals?

-Fa 46 anys que visc en aquest barri. De mica en mica vas coneixent els veïns, fas amics i això, en el meu cas, em va portar a entrar a l'entitat. Va ser fa 20 anys. En aquell temps, les associacions teníem la capacitat d'organitzar els objectors de consciència, els que no feien el servei militar, i destinar-los a tasques socials. Cinquanta objectors van participar en una enquesta sobre la gent gran del barri. Això va ser el primer que es va fer quan vaig entrar a l'entitat.

-¿Què queda de l'antic poble de Sant Gervasi de Cassoles?

-Pràcticament res, s'ha de reconèixer. Ara, dia a dia, intentem recuperar l'esperit de barri. Una bona part de tot el que era vell s'ha tirat.

-¿Costa implicar els joves en les activitats que porta a terme el moviment veïnal?

-Molt. Per això, nosaltres estem enfocant les activitats per a la gent a partir de mitjana edat cap amunt. Els joves tenen els seus propis casals i allà poden realitzar les seves activitats.

-Sant Gervasi-la Bonanova té fama de ser un barri acomodat i amb poca vida...

-Sarrià té més animació. Per això creiem que Sant Gervasi ha de recuperar la vida social. Té un nucli que té ambient de barri, però aquí no hi ha cines ni teatres. En canvi, hem fet moltes altres coses com recuperar els jardins de la Tamarita, que els diumenges estan plens de nens. El mateix ha passat amb el centre cívic Vil·la Florida i l'any que ve podrem disfrutar de la nova biblioteca Joan Maragall.

-¿Quin és el seu racó preferit d'a- quest barri?

-La plaça de la Bonanova. És un lloc emblemàtic que es va arreglar i actualment és una plaça de veritat, on se celebren festes i hi ha activitats lúdiques. Aquesta plaça i la de Frederic Soler són els llocs on hi ha relació veïnal.

-¿Què és el més desconegut de Sant Gervasi-la Bonanova?

-Segurament el mateix que, per exemple, desconec jo de la Dreta de l'Eixample. No tenim cap secret amagat. Potser a l'estar a prop del Tibidabo tenim dos graus menys de temperatura. És un barri més fred però amb aire menys contaminat, l'efecte hivernacle queda més avall.
-¿Què troben a faltar els veïns?

-Molts equipaments. De fet encara no hi ha cap biblioteca, tot i que tindrem la Joan Maragall, que estarà finalitzada l'any 2013. Per exemple, el Centre Cívic Vil·la Florida ha canviat el barri i ha creat un entorn que no teníem, on en el futur és possible que portem a terme més activitats ciutadanes, com sardanes. Volem ubicar Sant Gervasi.

-Les obres de la línia 9 del metro, la futura estació del Putxet, estan paralitzades ¿Quina repercussió tindrà aquesta decisió al barri?

-Els treballs teòricament estan ajornats i ara s'ha dissenyat un pla de remodelació de la plaça de Joaquim Folguera. La zona on hi havia d'haver l'estació en aquests moments és un forat enorme, però es tornarà a tapar i s'hi crearà un jardí i també una zona arbrada, fins que hi torni a haver prou diners per poder continuar els treballs de construcció de la línia 9. De tota manera als veïns no ens obsessiona tenir metro. Als comerciants, potser sí, perquè creuen que aquest transport farà que tinguin més clients. Personalment dubto que la gent del barri agafi el metro per anar a l'aeroport. Seguiran agafant un taxi, com han fet sempre.

-¿Què és el millor de Sant Gervasi-la Bonanova?

-Potser la varietat de comerç, ja que tenim de tot i, a més a més, molt a prop. Hi ha dos eixos comercials importants: Muntaner i Balmes, amb accés fàcil per anar de compres. Disposen d'una comunicació relativament bona.







Dades del Districte de Sarriá - Sant Gervasi  (2016)
Barcelona districte V.svg
Superficie: 20,09 km²  



Població (2016)

148.026 habitants 




Regidor

Jaume Asens i Llodrà

Densidat

7.225,40 hab/km² 

 
 Barris amb el seu (nº)

                                                               


PROYECTE DE REMODELACIÓ DEL CARRER BALMES (TRAM COMPRÈS ENTRE PLAÇA MOLINA - JOAQUIM FOLGUERA)

REUNIÓ

Per Indicació del Consellers de Districte Sr. Joan Manel del Llano, em plau convocar-vos, com a Membres de la Comissió de Seguiment de Sant Gervasi - La Bonanova, a l'Sessió informativa del projecte del carrer Balmes, al tram compris entre Pl . Molina i Pl. Joaquim Folguera.

Mitjançant aquesta convocatòria, el tècnic del barri del Districte de Sarrià Sant Gervasi, Gabriel Barbeta Buscató, convocava per a la reunió de la sessió informativa que es celebrava al l'espai de Vil·la Urània.

Aquesta petició es remuntava a octubre de 2013 -han passat més de quatre anys - i era recollida des del Districte de Sarrià - Sant Gervasi. Els motius en què es fonamentava la petició eren anàlegs als que avui ens preocupen als veïns:



Cruïlla del carrer Balmes amb la Ronda del General Mitre, Barcelona


- Estat actual del carrer Balmes, entre Plaça Molina i la Plaça Joaquim Folguera ..

- El punt de confluència del carrer Balmes amb la Ronda General Mitre. És un dels punts del barri, amb gran contaminació atmosfèrica, i fins i tot, un dels més importants de la ciutat de Barcelona.

- Es considerava, ja llavors, com una de les obres més importants i urgents per al barri i per aquesta raó el districte es comprometia a començar en aquell mandat.



ANTECEDENTES

¿De qué tipo de solución o soluciones se hablaba?

"Aquest projecte té unes característiques singulars i requeriran un abordatge diferent a la resta dels trams del carrer de Balmes, que ja han estat remodelats. Per aquest motiu, ja s'està definint el procés participatiu amb veïns i veïnes de l'entorn del carrer de Balmes en el tram entre la plaça de Molina i la plaça de Joaquim Folguera."

"El tram superior de la reforma del carrer Balmes (entre plaça Molina i plaça Folguera) serà l'últim tram de la remodelació d'aquest gran eix viari de Barcelona i seguint els acords del consell de barri celebrat el mes d'octubre del 2013 es realitzarà tenint en compte les propostes sorgides d'un procés participatiu amb els veïns i comerciants d'aquest tram i entorn immediat."

S'està definint el procés participatiu ciutadà amb els veïns de la zona i del districte de Sarrià-Sant Gervasi que hi vulguin participar. Es preveu que a mitjans de l'any 2014 s'iniciarà la redacció del projecte de remodelació entre la plaça Molina i la plaça Joaquim Folguera, amb unes característiques diferents als dos trams que ja han estat objecte de remodelació del mateix carrer Balmes i que estarà finalitzat abans que finalitzi l'actual mandat, tenint en compte les característiques diferents a la resta dels trams ja realitzats o en procés d'execució del carrer Balmes, es procedirà a un abordatge singular que comporta la realització d'un procés participatiu de veïns, veïnes i comerciants del tram Objecte d'actuació i de l'entorn immediat amb l'objectiu de determinar els elements configuradors de les voreres de la remodelació del carrer Balmes, en el tram Plaça de Joaquim Folguera a la Plaça Molina.

Metodologia

Es creava un grup motor format pel vicepresident del consell del barri de Sant Gervasi-Galvany, membres de la comissió de seguiment del Consell del barri, grups polítics i tècnics del Ajuntament de Barcelona.

Alhora es creaven grups de treball específiques amb comerciants i associacions de veïns.
Anunciava que es farien sessions informatives obertes als veïns del carrer Balmes i entorn immediat

Es preveia els següents terminis:

2013: primera reunió del grup motor del procés participatiu.
Gener 2014: sessions obertes a grups de treball específics.
Febrer (finals) 2014: recollida d'aportacions i finalització del procés.

Març-abril 2014: devolució de l'procés partipativo en el pròxim consell



EN L'ACTUALITAT (gener de 2017)

En l'actualitat l'Ajuntament de Barcelona ja té calendari per a la reforma de la part alta del carrer Balmes. El consistori preveu iniciar les obres de reurbanització entre les places Molina i Joaquim Folguera, al districte de Sarrià-Sant Gervasi, en Maig - juny, del 2018.

Les obres es licitaran al novembre d'aquest any i "ara mateix es licita la redacció del projecte executiu, que es preveu tenir contractat al maig", assenyalen fonts municipals

- L'import previst de la intervenció ascendeix a 6,3 milions d'euros i, segons contempla l'avantprojecte, s'ampliaran les voreres en aquest tram i es reduiran carrils per al trànsit.

- Així, l'avantprojecte recull que dels sis carrils actuals entre el carrer Guillem Tell i General Mitre passaran a un carril bus en sentit mar i tres carril per a vehicles en ssentit muntanya. L'ample de voreres per a aquest tram és "variable", entre els 4,20 i 4,40 metres aproximadament.

- Entre General Mitre i el carrer Bertan es preveu un carril circulatori per al gir a General Mitre en sentit mar, un carril bus sentit mar i dos carrils per a vehicles sentit muntanya.

- En el tram entre el carrer Bertran i la plaça Joaquim Folguera es planteja un carril bus sentit mar, un carril circulatori en sentit mar, dos carrils per a vehicles en sentit muntanya i un carril de serveis.




Imatge del tram que se reurbanitzarà al calle Balmes (Ayuntament de Barcelona)


- Així mateix, en arribar al pas de vianants nord de la plaça quedaria un carril de serveis, un carril bus sentit mar, un carril circulatori en sentit mar, dos carrils per a vehicles en sentit muntanya i un carril de serveis. L'amplada de les voreres per a aquest tram variaria entre els 4,60 i els cinc metres aproximadament.

- L'actuació, que està prevista que duri un any, també comportarà la renovació del mobiliari urbà i el canvi d'enllumenat a sistema Led, així com la plantació d'arbres.


- L'import previst de la reforma ascendeix a 6,3 milions d'euros.
                 


"CANVIS A LA CIRCULACIÓ".  (LA VANGUARDIA)

- Barcelona es planteja eliminar dos carrils per al trànsit a la part       alta del carrer Balmes.

·     · - L'Ajuntament preveu ampliar les voreres en el tram que es           reformarà entre les places Molina i Joaquim Folguera.

JE     JESÚS SANCHO 2017.01.25 00:03 | Actualitzat a 2017.01.25 14:25


-A poc a poc es van coneixent els detalls de la reforma d'un nou tram de l'emblemàtic carrer Balmes, una de les artèries principals de la ciutat. Un dels punts més destacats de la futura reurbanització entre les places Molina i Joaquim Folguera, al districte de Sarrià-Sant Gervasi, serà l'ampliació de les voreres, s'augmentaran uns 2,20 metres fins a superar els quatre metres d'ample, la qual que suposarà l'eliminació de dos carrils per al trànsit en alguns trams, tal com es recull en l'avantprojecte.

-El pressupost previst per a la reurbanització d'aquesta zona és de 6.372.755,99 euros (IVA inclòs) i s'intervindrà en una superfície de 21.888 metres quadrats. L'empresa municipal Barcelona Infraestructures Municipals (BIMSA) ha tret recentment a licitació la redacció del projecte executiu de la reurbanització del carrer Balmes entre les places Molina i la de Joaquim Folguera.

- A l'espera de definir el calendari de l'obra, que es preveu que duri un any, l'ample de la calçada destinada al trànsit rodat en aquesta zona serà 11,20 metres, però la distribució i el tipus de carril variaran segons el tram. Així, l'avantprojecte contempla dels sis carrils actuals entre el carrer Guillem Tell i General Mitre passaran a un carril bus en sentit mar i tres carrils per a vehicles en sentit muntanya.


L'avantprojecte de la reurbanització del carrer Balmes contempla l'ampliació de vorera i reducció de carrils per al trànsit (Ajuntament Barcelona)


- L'ample de voreres per a aquest tram és "variable", entre els 4,20 i 4,40 metres l'ample de voreres per a AQUEST tram és "variable", entre a els 4,20 i 4,40 metres aproximadament.

- Entre General Mitre i el carrer Bertran és preveu un carril circulatori per a regir a General Mitre en sentit mar, un carril bus sentit mar i 2 carrils per a vehicles sentit muntanya. En el tram entre el carrer Bertran i la plaça Joaquim Folguera és planteja un carril bus sentit mar, un carril circulatori a sentit mar, dues Carrils per a vehicles a sentit muntanya i un carril de serveis.

Aixi mateix, en arribar al pas de vianants nord de la plaça quedaria un carril de serveis, un carril bus sentit mar, un carril circulatori a sentit mar, dues Carrils per a vehicles a sentit muntanya i un carril de serveis. L'amplària de les voreres per a AQUEST tram variaria entre a els 4,60 i a els cinc metres aproximadament.

- El presupost per a obris del tram entre els places Molina i Joaquim Folguera és de 6,3 millones.

- L'actuació también comportarà la renovació del mobiliari urbà i el cambio d'Enllumenat a sistema Led, aixi com la plantació d'arbres.

- Per abordar aquesat reforma también s'a elaborat estudi de mobilitat que conclou que per a "Millorar la fluidesa del trànsit" és permetí el gir a l'esquerra cap a General Mitre des del carril esquerre de pujada. També és Recomana desplaçar la parada situada al número 388 (V15) del carrer Balmes Al costat muntanya de la Intersecció de General Mitre.

- Una altra mesura és el trasllat de les parades de bus escolar existents entre General Mitre i carrer Bertan al carril de serveis per sobre de la plaça Joaquim Folguera, aixi com incloure un país de Vianants i semaforitzar la Intersecció Balmes-Bertran.



- Una altra mesura a tenir en compte quant és desplaçar la zona de càrrega i descàrrega situada a l'carril de serveis Llobregat al tram entre General Mitre i la plaça Joaquim Folguera..



                  Imatge del tram que se reurbanitzarà al calle Balmes (Ayuntament de Barcelona)

                          Volume de trafic estadistica (2012-2017). Ajuntament de Barcelona
Segons l'estudi de mobilitat, el tram estudiat presenta entre 27.000 i 35.000 vehicles al dia. L'hora punta se situa al voltant de les 18: 00-19: 00 hores i es detecten "únicament dos punts o creus per sobre del 90% de saturació en hora punta". Un d'ells és la cruïlla entre Balmes-Via Augusta i el carrer Sant Elies, on en sentit baixada a Balmes s'arriba a una saturació del 98%. L'altre punt amb "uns nivells de saturació importants" és l'encreuament Balmes amb General Mitre en els dos sentits de la marxa amb nivells entre el 91% i el 97%, segons el tram.

Pel que fa a tipus de vehicles, els turismes representen entre el 65% i el 73% mentre que les motocicletes entre el 21% i el 27%.


El pressupost de la licitació dels serveis relatius a la redacció del projecte executiu, estudi de seguretat i salut i documents de sostenibilitat i medi ambient per a la reurbanització del carrer Balmes entre les places Molina i la Joaquim Folguera ascendeix a 122.052, 62 euros ( IVA inclòs) per una durada de quatre mesos i 15 dies amb un valor estimat del contracte de 183.718,14 euros sense IVA.

La reurbanització d'aquest tram concret és una petició dels veïns que ja s'ha anat treballant en reunions participatives convocades pel Districte de Sarrià-Sant Gervasi. De forma general, la reforma d'aquesta emblemàtica via s'ha anat desenvolupant en diferents fases i mandats amb els governs del socialista Jordi Hereu i el convergent Xavier Trias.

L'actuació també comportarà la renovació del mobiliari urbà i el canvi d'enllumenat a sistema Led, així com la plantació d'arbres
L'avantprojecte de la reurbanització del carrer Balmes contempla l'ampliació de vorera i reducció de carrils per al trànsit (Ajuntament Barcelona)


Política de barri
Carme Rocamora (@CarmeCRS)
"Els veïns i veïnes estan molt preocupats per la situació actual del carrer Balmes entre la Plaça Molina i la Plaça Joaquim Folguera. A més a més, el punt amb confluència amb la Ronda General Mitre és un altre dels indrets amb més contaminació atmosfèrica del barri, i fins i tot, de Barcelona. És una de les obres més urgents al barri ara mateix i el districte s’ha compromès a començar-les durant aquest mandat"
Per quin tipus de solució aposten?